joi, 26 martie 2009

NU VOM POSTI CU PRISOSINTA, DE NU NE VOM FERI DE TOT PACATUL.

Postiti? Aratati-mi-o prin fapte. Prin care? zice-veti. De vedeti un sarac, aveti mila de el, un dusman, impacati-va cu el, un prieten inconjurat de bun nume, nu-l invidiati. Nu numai gura voastra sa posteasca, ci si ochiul, si urechea, si picioarele, si mainile, si toate madularele trupului vostru. Mainile voastre sa posteasca, ramanand curate de hrapire si de lacomie. Picioarele, nealergand la teatrul cu spectacole proaste. Ochii, neprivind cu ispitire frumusetile straine. Hrana ochilor este ceea ce ei vad. Daca-i o priveliste neingaduita si potrivnica Legii, postul sufera din pricina aceasta si mantuirea sufletului este vatamata intru totul, daca-i o priveliste ingaduita de Lege si fara greseala, postul se impodobeste cu ea. Ar fi peste fire de ciudat ca, in vremea postului sa te tii chiar si de la hrana ingaduita, si sa te duci sa gusti privelistile oprite. Nu mancati carne? Atunci opriti si ochii de a privi nerusinarea. Asemenea, urechea voastra se cade sa posteasca. A posti pentru ureche inseamna a o astupa pentru vorbirile de rau si pentru zavistii. "Nu aplecati urechea voastra la vorbirile desarte" - este scris. Gura, pe de alta parte, trebuie sa posteasca de sudalme sau alte vorbiri rusinoase. La ce bun sa te tii de la carne de pasare si de peste, de-ti vei sfasia si ucide pe fratele tau?
Apoi, ceea ce trebuie sa cercetam, cu privire la post, este daca am capatat mai multa ravna, daca ne-am indreptat unele din nedesavarsirile noastre, daca ne-am spalat de greseli. E un obicei raspandit in vremea Postului Mare, de a ne intreba unii pe altii cate saptamani am postit. Si auzim pe unii: o saptamana, pa altii: doua, pe unii: toate. Dar unde-i prisosirea, daca savarsim postul cu mainile goale de fapte bune? Cand cineva iti zice: "eu am tinut tot postul", raspunde-i: "eu aveam un dusman si m-am impacat cu el, obisnuiam sa barfesc si m-am oprit, suduiam si m-am lasat". Ceea ce foloseste negustorilor nu este, atat, sa trabata o mare departare, ci de a duce o buna incarcatura de marfuri din belsug. Nu prisosim nimic cu postul, daca numai il savarsim, fara sa ne gandim la nimic si cum o fi. Daca postul ne este tinerea de la mancare, odata ce-au trecut cele patruzeci de zile, a trecut si postul. Dar de ne vom tine de la pacat, postul acesta nu va inceta dupa ce celalalt a trecut. Ne va fi folositor necontenit si inainte de Imparatia cerurilor, ne va aduce aici, pe pamant, buna rasplatire."

TALMACIRI ALESE din SF.IOAN GURA DE AUR

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu